Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč na připojištění skel nejvíc vydělají autoservisy

24. 05. 2016 13:47:04
V minulém příspěvku jsem psal o tom, že připojištění skel se naprosté většině řidičů nevyplatí. Tentokrát se zaměřím na to, jak se kvůli němu plýtvá a proč z toho nejvíc těží autoservisy.

Připojištění skel jde vlastně proti samotnému duchu pojištění. Smyslem pojištění je (nebo aspoň kdysi bylo), abyste se průběžným placením drobné částky zajistili pro případ škody, se kterou byste si nemuseli finančně poradit.

U skel si na potenciální škodu ve většině případů nejen „vyděláte“, ale ještě pojišťovnu výrazně přeplatíte. Už vůbec nemluvě o tom, že rozbité sklo není něčím, co by vás finančně zruinovalo. Jeho výměna třeba u oblíbených škodovek vyjde levněji než nový iPhone. Ten přitom vyměníte jednou za 4 roky, kdežto sklo jste nuceni vyměnit cca jednou za 25 let.

U skel si na potenciální škodu ve většině případů nejen „vyděláte“, ale ještě pojišťovnu výrazně přeplatíte. Už vůbec nemluvě o tom, že rozbité sklo není něčím, co by vás finančně zruinovalo.

Nevědomost řidičů a snaha pojišťoven vymámit z nich co nejvíc peněz ale drží připojištění skel mezi populárními pojistnými produkty. Což hraje do karet autoservisům.

Triky autoservisů – zbytečné výměny skel

Pokud máte sklo pojištěné, servisy vám je často vymění, i když to není nutné. Podle odborníků stačí zhruba tři čtvrtiny defektů jednoduše – a velmi levně – zacelit. Moderní technologie zacelování dnes dokážou téměř zázraky. Jenže na takové práci servisy nic moc nevydělají. Naproti tomu za vyměněné sklo vyinkasují na maržích až 50 % z celkové ceny za výměnu. Proč tedy nevyužít situace, zvlášť když vše platí pojišťovna?

Některé servisy jdou ještě dál. Samotnému se mi stalo, že mi servisáci doporučili čelní sklo vyměnit, i když na něm nebyla žádná viditelná prasklina. A úplně samozřejmě dodali, že jestli mám sklo pojištěné, postarají se, aby výměna byla hrazená z pojistky.

Stačí jedna dobře vedená rána kladívkem a náklad na výměnu skla se přesune z vaší kapsy na pojišťovnu.

Čelní sklo se vlivem stěračů, vysoké rychlosti a dalších faktorů skutečně opotřebovává. Časem na něm vzniká řada drobných nerovností, proto servisy radí je kvůli „bezpečnosti“ po 100 až 150 tisících kilometrech vyměnit.

Takovou výměnu ale v žádném případě nelze hradit z pojistky, pokud tedy nenarazíte na servis, který to „umí zařídit“. Stačí přitom jedna dobře vedená rána kladívkem a náklad na výměnu skla se přesune z vaší kapsy na pojišťovnu. Servis škodu zdokumentuje, nahlásí pojišťovně a vyinkasuje peníze na výměnu. A vaše svědomí je čisté, protože jednoduše důvěřujete tomu, co vám v servisu řekli.

Na tento postup nemá pojišťovna v zásadě šanci přijít – posuzuje totiž jenom to, zda sklo skutečně bylo poškozené natolik, že byla nutná jeho výměna. Na podrobné analýzy toho, jak k defektu došlo, už nemá lidi ani peníze.

Kdo to platí? Všichni

Oba případy, jak výměna tam, kde stačilo zacelení, tak náhrada „opotřebovaných“ skel, zatěžují a prodražují celý systém pojištění.

Navíc, kde není žalobce, není ani soudce a klienti většinou nemají důvod na zbytečné výměny upozorňovat. I kdyby měli pocit, že servis nejedná s pojišťovnou fér, nakonec si většinou řeknou, že o nic nejde. Ostatně si za pojištění skel platí, tak ať z něj také jednou něco mají.

Kde není žalobce, není ani soudce a klienti většinou nemají důvod na zbytečné výměny upozorňovat.

Jenže takové uvažování má svoje důsledky a není tak docela pravda, že zbytečná výměna skel vás jako klienta nestojí nic navíc. Naopak. Peníze, které na ně pojišťovny vydají, musejí někde získat. A tak je promítají do ceny pojistného vám i všem ostatním klientům.

A tím jsme vlastně na konci řetězce. Servisáci mají výhodné zakázky, na zbytečných výměnách pojišťovny plýtvají penězi – a vše to platí klienti ze svého „výhodného“ připojištění čelního skla.

Autor: Marek Orawski | úterý 24.5.2016 13:47 | karma článku: 19.43 | přečteno: 1289x

Další články blogera

Marek Orawski

Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění

V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.

28.3.2017 v 9:05 | Karma článku: 11.51 | Přečteno: 213 | Diskuse

Marek Orawski

K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven

Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.

22.3.2017 v 13:16 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 548 | Diskuse

Marek Orawski

Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven

Pojišťovny mají pověst institucí, které po lidech chtějí peníze, ale když mají nějaké vydat na plnění škod, hledají všelijaké kličky a výmluvy. Úplně se přitom zapomnělo na to, že ve své podstatě je pojištění solidárním systémem.

10.3.2017 v 10:51 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 527 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

David Evan

Nexen Tire - Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

27.7.2017 v 0:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Jiří Pěkný

Česká obchodní inspekce vstoupila do předvolebního klání

Zákon o státní službě měl přinést odpolitizování státní správy, avšak ČSSD využila tento zákon k zaparkování svých členů a sympatizantů ve státní správě a tito úředníci nyní v předvolebním období splácejí svoji loajalitu ČSSD.

25.7.2017 v 22:55 | Karma článku: 36.60 | Přečteno: 9640 | Diskuse

Petra Matušincová

Řešení problémů v práci aneb jak se z toho nezbláznit

Mnoho mých klientů je nespokojených v současném zaměstnání a vlastně to nemá ani žádný konkrétní důvod. Jedná se o nasčítané maličkosti, které jednoho dne přerostou v neúnosnou míru a vedou k vyhoření. Jak tomu ale předcházet?

24.7.2017 v 22:27 | Karma článku: 7.15 | Přečteno: 322 | Diskuse

Vladimír Janák

Vyhledávání z mobilu - nový standard.

Průměrný uživatel dnes vyhledává informace na internetu v podstatě denně. Více než 80% z nás tak činí za pomocí mobilu.

24.7.2017 v 20:02 | Karma článku: 6.36 | Přečteno: 218 | Diskuse

Karel Trčálek

Proč už nemůže být líp

Osvícené jsou ty vlády a centrální banky, které udržují ekonomiku v permanentní recesi, protože ekonomika v recesi se nemůže přehřát. Ač na dovolené, nechal jsem se opět inspirovat jistou seriózní paní ekonomkou...

24.7.2017 v 14:58 | Karma článku: 13.07 | Přečteno: 684 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 789

Celý svůj profesní život jsem pracoval v pojišťovnách, nyní vedu PRVNÍ KLUBOVOU pojišťovnu. Měl jsem možnost sledovat, jak se vyvíjí pojišťovací trh a jaké má jeho nastavení důsledky pro zákazníky. Na blogu se věnuji některým aspektům pojišťovnictví. Doufám, že tím pomohu přispět ke zvýšení povědomí o tom, na co je dobré při uzavírání pojistek myslet.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.