Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven

10. 03. 2017 10:51:33
Pojišťovny mají pověst institucí, které po lidech chtějí peníze, ale když mají nějaké vydat na plnění škod, hledají všelijaké kličky a výmluvy. Úplně se přitom zapomnělo na to, že ve své podstatě je pojištění solidárním systémem.

Vraťme se trochu do historie. Vznik moderního pojištění je spojený s italskými loďaři, kteří se rozhodli společně čelit rizikům spojeným s námořní dopravou. Několik podnikatelů z jednoho přístavu dalo peníze do společného fondu, a když se někomu stala škoda, navzájem se podrželi.

V té době tedy v pojištění stálo na vzájemnosti a solidaritě. Odrážel se v něm přirozený sklon lidí pomáhat druhým. Viděno tímto pohledem je vlastně pojištění podobné charitě – lidé se skládají na pomoc někomu, koho postihlo neštěstí nebo měl smůlu. Jen na rozdíl od charity dávají prostředky do fondu dopředu.

Korporátní pojišťovny jsou v konfliktu zájmů

Obchodníci, horníci nebo hasiči, kteří začali zřizovat podobné pojistné fondy jako italští loďaři, chtěli od pojištění jediné – krytí rizik a vyplácení škod. Radikální změna ovšem přišla ve chvíli, kdy pojištění začaly nabízet soukromé společnosti. Původně solidární systém se jejich přičiněním rychle proměnil v lukrativní byznys.

Alfou a omegou fungování korporátních pojišťoven je maximalizace zisku. A zisk je pro pojišťovny i každá nevyplacená škoda. Korporátní pojišťovny se tak dostávají do konfliktu zájmů. Platíte si je proto, aby vám poskytly finanční pomoc. Jejich zájmem však je vyplatit vám co nejméně (nebo ideálně vůbec nic).

Proto všechny ty nesmírně složité produkty se spoustou výjimek. Proto se likvidace škod častokrát zvrhává v boj o každé slovíčko ve smlouvě. A proto jsou lidé tak často na pojišťovny naštvaní.

Pojišťovna má být partner

Na vývoji pojistného trhu je alarmující jedna věc. Korporátní pojišťovny svým chováním udělaly pro mnoho lidí z pojištění téma, o kterém nechtějí slyšet a které nechtějí řešit. Vede to mimo jiné k tomu, že jsou lidé nedostatečně pojištění. Mimo povinná pojištění totiž nechtějí korporacím platit nic “navíc”. Anebo mají špatně nastavené smlouvy, protože principům jednotlivých pojistných produktů nerozumějí.

Naštěstí ale vedle deziluze a rezignace sílí hlas těch, kteří tvrdí, že pojištění může – respektive mělo by – fungovat i jinak. Příkladem jsou stále četnější projekty peer-to-peer pojišťoven, které základní konflikt zájmů korporátu odstraňují.

Tyto nové pojišťovny se v podstatě vracejí zpátky na začátek. Pomáhají propojit lidi mezi sebou, spravují společný fond peněz a organizují likvidaci škod. S minimálními náklady na provoz a s transparentními pravidly, jak nakládat se společnými prostředky. A většinou s nějakou formou rozdělování nespotřebovaného pojistného zpět mezi své klienty.

Peer-to-peer pojišťovny zkrátka ukazují, že pojištění může fungovat i bez nákladných institucí, může být jednoduché, férové a založené na partnerském vztahu. Bude ale asi ještě chvíli trvat, než to korporace pochopí.

Autor: Marek Orawski | pátek 10.3.2017 10:51 | karma článku: 14.85 | přečteno: 527x

Další články blogera

Marek Orawski

Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění

V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.

28.3.2017 v 9:05 | Karma článku: 11.51 | Přečteno: 213 | Diskuse

Marek Orawski

K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven

Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.

22.3.2017 v 13:16 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 548 | Diskuse

Marek Orawski

Proč na připojištění skel nejvíc vydělají autoservisy

V minulém příspěvku jsem psal o tom, že připojištění skel se naprosté většině řidičů nevyplatí. Tentokrát se zaměřím na to, jak se kvůli němu plýtvá a proč z toho nejvíc těží autoservisy.

24.5.2016 v 13:47 | Karma článku: 19.43 | Přečteno: 1289 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

David Evan

Nexen Tire - Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

27.7.2017 v 0:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Jiří Pěkný

Česká obchodní inspekce vstoupila do předvolebního klání

Zákon o státní službě měl přinést odpolitizování státní správy, avšak ČSSD využila tento zákon k zaparkování svých členů a sympatizantů ve státní správě a tito úředníci nyní v předvolebním období splácejí svoji loajalitu ČSSD.

25.7.2017 v 22:55 | Karma článku: 36.60 | Přečteno: 9640 | Diskuse

Petra Matušincová

Řešení problémů v práci aneb jak se z toho nezbláznit

Mnoho mých klientů je nespokojených v současném zaměstnání a vlastně to nemá ani žádný konkrétní důvod. Jedná se o nasčítané maličkosti, které jednoho dne přerostou v neúnosnou míru a vedou k vyhoření. Jak tomu ale předcházet?

24.7.2017 v 22:27 | Karma článku: 7.15 | Přečteno: 322 | Diskuse

Vladimír Janák

Vyhledávání z mobilu - nový standard.

Průměrný uživatel dnes vyhledává informace na internetu v podstatě denně. Více než 80% z nás tak činí za pomocí mobilu.

24.7.2017 v 20:02 | Karma článku: 6.36 | Přečteno: 218 | Diskuse

Karel Trčálek

Proč už nemůže být líp

Osvícené jsou ty vlády a centrální banky, které udržují ekonomiku v permanentní recesi, protože ekonomika v recesi se nemůže přehřát. Ač na dovolené, nechal jsem se opět inspirovat jistou seriózní paní ekonomkou...

24.7.2017 v 14:58 | Karma článku: 13.07 | Přečteno: 684 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 789

Celý svůj profesní život jsem pracoval v pojišťovnách, nyní vedu PRVNÍ KLUBOVOU pojišťovnu. Měl jsem možnost sledovat, jak se vyvíjí pojišťovací trh a jaké má jeho nastavení důsledky pro zákazníky. Na blogu se věnuji některým aspektům pojišťovnictví. Doufám, že tím pomohu přispět ke zvýšení povědomí o tom, na co je dobré při uzavírání pojistek myslet.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.