Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven

22. 03. 2017 13:16:21
Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.

„Kdybyste chtěli vytvořit systém, který by v lidech probudil jejich nejhorší vlastnosti, byl by velmi podobný tomu, jak vypadá dnešní pojišťovnictví,“ napsal nedávno Daniel Ariely pro web PR Newswire.

Ariely je jedním z nejuznávanějších odborníků na ekonomické chování lidí. Dlouhodobě zabývá otázkou, proč lidé podvádějí, a co je asi nejzajímavější – stojí za americkou peer-to-peer pojišťovnou Lemonade, s kterou chce změnit pohled lidí na pojištění.

Odtažitá instituce motivuje k podvodům

Ve svých výzkumech se Ariely dlouhodobě zabývá problematikou podvodů. A vyvrací jeden zažitý předpoklad za druhým. Postupem času v řadě experimentů ověřil, že sklon lidí podvádět neovlivňuje velikost ekonomického prospěchu, míra rizika dopadení ani výše případného trestu. Co opravdu rozhoduje, je charakter instituce, kterou podvádíme. A také to, jak se chovají lidé kolem nás.

Zůstaňme u pojišťoven. Korporátní pojišťovny se ve snaze navýšit svůj zisk snaží co nejvíc šetřit, a to i na výplatách škod. V okamžiku, kdy od nich klienti očekávají (a potřebují) pomocnou ruku, tak často hledají vytáčky a cukají se. Výsledek? Pro většinu lidí jsou pojišťovny chamtivé instituce hodné opovržení.

A právě u takových institucí podle Arielyho ztrácíme morální zábrany podvádět. Jinými slovy, když pojišťovna nešetří své klienty, nešetří oni ji. Nemluvíme tady o nějakých závratných podvodech v řádech milionů – většina lidí podvádí jen “tak trochu”. V součtu to ale znamená, že se v celém systému neúměrně plýtvá.

Stejně tak platí, že pokud se instituce ke svým klientům chová férově, ohleduplně a vstřícně, je pravděpodobnější, že ji lidé podvádět nebudou (byť to její nastavení umožňuje). A právě na tom si zakládají peer-to-peer pojišťovny, kterých v posledních dvou letech vznikají desítky po celém světě.

Peer-to-peer pojišťovny vystupují jako rovnocenný partner svých zákazníků. Fungují jako správce společných peněz, s kterými nakládají podle jasně daných pravidel, a ne jako anonymní autoritativní instituce, v nichž prostředky mizí jako v černé díře. To vše vede k tomu, že se jejich členové chovají ohleduplněji a nemají motivaci k podvodům.

Stejně jako Ariely vidím v tomto přístupu budoucnost pojištění. Zarážející je na tom snad jedině skutečnost, že na stejných hodnotách pojištění kdysi vzniklo. Někdy se ale zkrátka potřebujeme spálit, abychom se vrátili k osvědčeným modelům.

Autor: Marek Orawski | středa 22.3.2017 13:16 | karma článku: 13.22 | přečteno: 548x

Další články blogera

Marek Orawski

Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění

V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.

28.3.2017 v 9:05 | Karma článku: 11.51 | Přečteno: 213 | Diskuse

Marek Orawski

Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven

Pojišťovny mají pověst institucí, které po lidech chtějí peníze, ale když mají nějaké vydat na plnění škod, hledají všelijaké kličky a výmluvy. Úplně se přitom zapomnělo na to, že ve své podstatě je pojištění solidárním systémem.

10.3.2017 v 10:51 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 527 | Diskuse

Marek Orawski

Proč na připojištění skel nejvíc vydělají autoservisy

V minulém příspěvku jsem psal o tom, že připojištění skel se naprosté většině řidičů nevyplatí. Tentokrát se zaměřím na to, jak se kvůli němu plýtvá a proč z toho nejvíc těží autoservisy.

24.5.2016 v 13:47 | Karma článku: 19.43 | Přečteno: 1289 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

David Evan

Nexen Tire - Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

27.7.2017 v 0:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 61 | Diskuse

Jiří Pěkný

Česká obchodní inspekce vstoupila do předvolebního klání

Zákon o státní službě měl přinést odpolitizování státní správy, avšak ČSSD využila tento zákon k zaparkování svých členů a sympatizantů ve státní správě a tito úředníci nyní v předvolebním období splácejí svoji loajalitu ČSSD.

25.7.2017 v 22:55 | Karma článku: 36.60 | Přečteno: 9640 | Diskuse

Petra Matušincová

Řešení problémů v práci aneb jak se z toho nezbláznit

Mnoho mých klientů je nespokojených v současném zaměstnání a vlastně to nemá ani žádný konkrétní důvod. Jedná se o nasčítané maličkosti, které jednoho dne přerostou v neúnosnou míru a vedou k vyhoření. Jak tomu ale předcházet?

24.7.2017 v 22:27 | Karma článku: 7.15 | Přečteno: 322 | Diskuse

Vladimír Janák

Vyhledávání z mobilu - nový standard.

Průměrný uživatel dnes vyhledává informace na internetu v podstatě denně. Více než 80% z nás tak činí za pomocí mobilu.

24.7.2017 v 20:02 | Karma článku: 6.36 | Přečteno: 218 | Diskuse

Karel Trčálek

Proč už nemůže být líp

Osvícené jsou ty vlády a centrální banky, které udržují ekonomiku v permanentní recesi, protože ekonomika v recesi se nemůže přehřát. Ač na dovolené, nechal jsem se opět inspirovat jistou seriózní paní ekonomkou...

24.7.2017 v 14:58 | Karma článku: 13.07 | Přečteno: 684 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 789

Celý svůj profesní život jsem pracoval v pojišťovnách, nyní vedu PRVNÍ KLUBOVOU pojišťovnu. Měl jsem možnost sledovat, jak se vyvíjí pojišťovací trh a jaké má jeho nastavení důsledky pro zákazníky. Na blogu se věnuji některým aspektům pojišťovnictví. Doufám, že tím pomohu přispět ke zvýšení povědomí o tom, na co je dobré při uzavírání pojistek myslet.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.