K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven

Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.

„Kdybyste chtěli vytvořit systém, který by v lidech probudil jejich nejhorší vlastnosti, byl by velmi podobný tomu, jak vypadá dnešní pojišťovnictví,“ napsal nedávno Daniel Ariely pro web PR Newswire.

Ariely je jedním z nejuznávanějších odborníků na ekonomické chování lidí. Dlouhodobě zabývá otázkou, proč lidé podvádějí, a co je asi nejzajímavější – stojí za americkou peer-to-peer pojišťovnou Lemonade, s kterou chce změnit pohled lidí na pojištění.

Odtažitá instituce motivuje k podvodům

Ve svých výzkumech se Ariely dlouhodobě zabývá problematikou podvodů. A vyvrací jeden zažitý předpoklad za druhým. Postupem času v řadě experimentů ověřil, že sklon lidí podvádět neovlivňuje velikost ekonomického prospěchu, míra rizika dopadení ani výše případného trestu. Co opravdu rozhoduje, je charakter instituce, kterou podvádíme. A také to, jak se chovají lidé kolem nás.

Zůstaňme u pojišťoven. Korporátní pojišťovny se ve snaze navýšit svůj zisk snaží co nejvíc šetřit, a to i na výplatách škod. V okamžiku, kdy od nich klienti očekávají (a potřebují) pomocnou ruku, tak často hledají vytáčky a cukají se. Výsledek? Pro většinu lidí jsou pojišťovny chamtivé instituce hodné opovržení.

A právě u takových institucí podle Arielyho ztrácíme morální zábrany podvádět. Jinými slovy, když pojišťovna nešetří své klienty, nešetří oni ji. Nemluvíme tady o nějakých závratných podvodech v řádech milionů – většina lidí podvádí jen “tak trochu”. V součtu to ale znamená, že se v celém systému neúměrně plýtvá.

Stejně tak platí, že pokud se instituce ke svým klientům chová férově, ohleduplně a vstřícně, je pravděpodobnější, že ji lidé podvádět nebudou (byť to její nastavení umožňuje). A právě na tom si zakládají peer-to-peer pojišťovny, kterých v posledních dvou letech vznikají desítky po celém světě.

Peer-to-peer pojišťovny vystupují jako rovnocenný partner svých zákazníků. Fungují jako správce společných peněz, s kterými nakládají podle jasně daných pravidel, a ne jako anonymní autoritativní instituce, v nichž prostředky mizí jako v černé díře. To vše vede k tomu, že se jejich členové chovají ohleduplněji a nemají motivaci k podvodům.

Stejně jako Ariely vidím v tomto přístupu budoucnost pojištění. Zarážející je na tom snad jedině skutečnost, že na stejných hodnotách pojištění kdysi vzniklo. Někdy se ale zkrátka potřebujeme spálit, abychom se vrátili k osvědčeným modelům.

Autor: Marek Orawski | středa 22.3.2017 13:16 | karma článku: 14,42 | přečteno: 625x
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 922x
Celý svůj profesní život jsem pracoval v pojišťovnách, nyní vedu PRVNÍ KLUBOVOU pojišťovnu. Měl jsem možnost sledovat, jak se vyvíjí pojišťovací trh a jaké má jeho nastavení důsledky pro zákazníky. Na blogu se věnuji některým aspektům pojišťovnictví. Doufám, že tím pomohu přispět ke zvýšení povědomí o tom, na co je dobré při uzavírání pojistek myslet.

Seznam rubrik