Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění

28. 03. 2017 9:05:58
V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.

Když v roce 2015 startovala v pilotním provozu naše PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna, existovaly na světě jen tři další pojišťovací společnosti založené na podobném principu. Od té doby se ale s peer-to-peer pojišťovnami roztrhl pytel a minulý rok jich odstartovalo hned několik desítek.

Svou roli v tom určitě hraje i to, že pojišťovnický trh nutně potřebuje restart. Svým chováním si korporátní pojišťovny vybudovaly nelichotivou pověst hrabivých institucí, od kterých je nejlepší se držet co nejdál. A nástup peer-to-peer pojišťoven znovu ukázal všechny jejich nešvary v plném světle.

Normálně slušná pojišťovna?

Přitom změna, kterou peer-to-peer pojišťovny na trh přinášejí, může lidem snadno uniknout. Největší rozdíl je totiž v tom, jakým způsobem pojišťovny nakládají s penězi. Zatímco korporátní pojišťovna si vybrané pojistné přivlastní a hospodaří s ním podle svého uvážení, peer-to-peer pojišťovna je spíše platformou, která prostředky spravuje a zajišťuje za smluvený poplatek likvidaci škod.

To mimo jiné znamená, že je se svými klienty “na jedné lodi”, a odbourává tak vnitřní rozpor korporátních pojišťoven. Ty primárně usilují o zisk a jednou z cest, jak jej maximalizovat, je škrtit vyplácení pojistného plnění (jednají tedy proti duchu toho, co by pojišťovna měla dělat).

K tomu se přidávají další rysy peer-to-peer pojišťoven: transparentní nakládání se svěřenými penězi, nízké provozní náklady a (dnes bohužel nesamozřejmá) slušnost ve vztahu ke klientům.

Témata pro změnu

Jakkoli možná tyto změny nevypadají jako dostatečně radikální pro proměnu trhu, něco se přeci jen začíná dít. Praktiky korporátních pojišťoven se minimálně staly předmětem diskusí. “Normálnost” peer-to-peer pojišťoven ukazuje klientům to, nad čím je dřív ani nenapadlo přemýšlet. A to, že chování korporátních pojišťoven je vlastně nenormální.

Rozdíl může být i v naprostých drobnostech – přístupu k řešení škod, možnosti kdykoli ukončit pojistnou smlouvu, automatickém snižování pojistného, elegantním online rozhraní atd.

Trh na tyto novinky začíná pomalu, ale jistě reagovat. U nás například Česká asociace pojišťoven označila kultivaci pojistného trhu a odstranění konfliktu zájmů korporátních pojišťoven ve vztahu k jejich klientům za hlavní témata k řešení na příští roky.

Hodnoty, které peer-to-peer pojišťovny zdůrazňují – jako jsou například vzájemnost, solidarita, slušnost, férovost – se v oboru začínají skloňovat čím dál častěji. Lidé (klienti) mohou na této změně jedině vydělat.

Autor: Marek Orawski | úterý 28.3.2017 9:05 | karma článku: 11.51 | přečteno: 213x

Další články blogera

Marek Orawski

K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven

Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.

22.3.2017 v 13:16 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 548 | Diskuse

Marek Orawski

Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven

Pojišťovny mají pověst institucí, které po lidech chtějí peníze, ale když mají nějaké vydat na plnění škod, hledají všelijaké kličky a výmluvy. Úplně se přitom zapomnělo na to, že ve své podstatě je pojištění solidárním systémem.

10.3.2017 v 10:51 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 527 | Diskuse

Marek Orawski

Proč na připojištění skel nejvíc vydělají autoservisy

V minulém příspěvku jsem psal o tom, že připojištění skel se naprosté většině řidičů nevyplatí. Tentokrát se zaměřím na to, jak se kvůli němu plýtvá a proč z toho nejvíc těží autoservisy.

24.5.2016 v 13:47 | Karma článku: 19.43 | Přečteno: 1289 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

David Evan

Nexen Tire - Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

27.7.2017 v 0:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Jiří Pěkný

Česká obchodní inspekce vstoupila do předvolebního klání

Zákon o státní službě měl přinést odpolitizování státní správy, avšak ČSSD využila tento zákon k zaparkování svých členů a sympatizantů ve státní správě a tito úředníci nyní v předvolebním období splácejí svoji loajalitu ČSSD.

25.7.2017 v 22:55 | Karma článku: 36.60 | Přečteno: 9640 | Diskuse

Petra Matušincová

Řešení problémů v práci aneb jak se z toho nezbláznit

Mnoho mých klientů je nespokojených v současném zaměstnání a vlastně to nemá ani žádný konkrétní důvod. Jedná se o nasčítané maličkosti, které jednoho dne přerostou v neúnosnou míru a vedou k vyhoření. Jak tomu ale předcházet?

24.7.2017 v 22:27 | Karma článku: 7.15 | Přečteno: 322 | Diskuse

Vladimír Janák

Vyhledávání z mobilu - nový standard.

Průměrný uživatel dnes vyhledává informace na internetu v podstatě denně. Více než 80% z nás tak činí za pomocí mobilu.

24.7.2017 v 20:02 | Karma článku: 6.36 | Přečteno: 218 | Diskuse

Karel Trčálek

Proč už nemůže být líp

Osvícené jsou ty vlády a centrální banky, které udržují ekonomiku v permanentní recesi, protože ekonomika v recesi se nemůže přehřát. Ač na dovolené, nechal jsem se opět inspirovat jistou seriózní paní ekonomkou...

24.7.2017 v 14:58 | Karma článku: 13.07 | Přečteno: 684 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 789

Celý svůj profesní život jsem pracoval v pojišťovnách, nyní vedu PRVNÍ KLUBOVOU pojišťovnu. Měl jsem možnost sledovat, jak se vyvíjí pojišťovací trh a jaké má jeho nastavení důsledky pro zákazníky. Na blogu se věnuji některým aspektům pojišťovnictví. Doufám, že tím pomohu přispět ke zvýšení povědomí o tom, na co je dobré při uzavírání pojistek myslet.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.