Připojištění skel? Zbytečně vyhozené peníze
Proč se pojištění skel nevyplatí
Podívejme se na pár čísel. Podle specialistů z autoservisů vás nějaký defekt na skle potká po zhruba 100 000 ujetých kilometrech. Většina řidičů musí podobnou nepříjemnost řešit zhruba jednou za 6–7 let. K tomu je ale třeba dodat, že tři čtvrtiny všech prasklin nebo jamek umějí servisy s pomocí moderních technologií zacelit a že taková oprava vyjde na 500 až 1 500 korun (s dojezdem někdy i na 2 000).
Nehoda, po které je skutečně nutné vyměnit celé sklo, se vám tedy pravděpodobně stane po najetí 400 000 kilometrů. Počítáme-li, že ročně na tachometru natočíte kolem 15 000 kilometrů, budete muset sklo vyměnit jednou za 25 let. Za tu dobu budete mít možná už třetí auto a pojišťovně zaplatíte klidně i 50 tisíc Kč (počítejme, že máte oktávku, u BMW 4 Gran Coupé to může být i 100 000 Kč).
Vtip je v tom, že výměna skla vyjde průměrně na 8 tisíc. Takže i kdybyste započítali tři menší defekty, vaše náklady na opravy a výměnu skla budou za 25 let bez pojištění někde mezi 12 a 14 tisíci.
Pojišťovnu tedy výrazně přeplatíte. Jak moc, to záleží na tom, jestli máte skla připojištěná v rámci povinného ručení (to přeplácíte asi 4x), nebo havarijního pojištění (pak pojišťovnu přeplácíte dokonce až 8x). Proč ten rozdíl?
Čelní sklo u havarijního: kolosální nesmysl
Připojištění skel k povinnému ručení i havarijnímu pojištění stojí stejně. Jenže zatímco u povinného ručení se skutečně jistíte proti novému typu rizika, u havarijního si v podstatě podruhé kupujete stejný produkt. Rozbité sklo je totiž v havarijním pojištění běžně zahrnuté, rozdíl je jen v tom, že sklo mívá nižší nebo žádnou spoluúčast.
Co to znamená? Představte si, že máte havarijní pojištění se spoluúčastí 5 000 Kč a sjednáte si k němu připojištění skel se spoluúčastí 1 000 Kč. V tom okamžiku si u skel platíte vlastně jen za rozdíl mezi spoluúčastmi, tedy za riziko ve výši 4 000 Kč.
Výjimečně může nastat i absurdní situace, kdy má havarijní pojištění i připojištění skel stejnou spoluúčast. Pak vlastně platíte dvakrát za úplně stejnou věc.
Pojišťovny vás možná budou o výhodnosti připojištění skel přesvědčovat argumentem, že u něj případná škoda nemá vliv na bonus za jízdu bez nehod. Ten ale pojišťovny v případě zcelení skla stejně většinou nesnižují. Riziko snížení bonusu tak připadá v úvahu jednou za 25 let.
Jak v případě povinného ručení, tak havarijního pojištění tedy platí, že připojištění skel je hlavně vábničkou na klienty a slušným zdrojem příjmů pro pojišťovny. Na to, aby se vám skutečně vyplatilo (u povinného ručení více, u havarijního méně), byste museli ročně najet víc než 50 000 kilometrů.
To jen tak pro představu znamená, že byste museli denně dojíždět za prací třeba z Liberce do Prahy, nebo se vydat na velký roadtrip Evropou (ale i z Lisabonu do Tallinnu je to „pouhých“ 4 000 kilometrů).
A pak je ještě jedna skupina, která si na připojištění skel rozhodně nestěžuje – majitelé autoservisů. Ale o tom až někdy příště.
Marek Orawski
O prodeji Klubovky
Když se klientka Klubovky Markéta Baráková dozvěděla, co se okolo pojišťovny děje, ptala se mě na to, co ji zajímalo. Nakonec jsme usoudili, že by to mohlo zajímat další klienty Klubovky a rozhodli jsme se to sepsat.
Marek Orawski
Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!
To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.
Marek Orawski
Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění
V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.
Marek Orawski
K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven
Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.
Marek Orawski
Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven
Pojišťovny mají pověst institucí, které po lidech chtějí peníze, ale když mají nějaké vydat na plnění škod, hledají všelijaké kličky a výmluvy. Úplně se přitom zapomnělo na to, že ve své podstatě je pojištění solidárním systémem.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...
Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu
Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...
Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců
Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 922x