Chcete změnit pojišťovnu? Obrňte si nervy

Uvažujete o tom, že byste změnili pojišťovnu, protože vás oslovila jiná nabídka? Připravte se na tuhý boj. Pojišťovny se svých oveček jen nerady vzdávají, a tak se vám budou snažit odchod všelijak znepříjemnit.

Pozor, výroční termín

První překážkou je už to, že pojišťovací smlouvu nemůžete téměř u žádné pojišťovny ukončit okamžitě, ale jedině k tzv. výročnímu termínu. Tedy ke dni, od kterého jste pojištěni.

Smlouvu navíc musíte vypovědět předepsaným způsobem nejpozději 6 týdnů před výročním termínem, jinak budete u pojišťovny uvázáni na další rok.

Z hlediska procesního vyřízení žádosti nemá tato lhůta žádný význam, pojišťovny ji ale rády zneužívají, protože jim umožňuje udržet si ty, kdo termín propásnou. Osobně znám případy, kdy žádosti přišly třeba i o jediný den později – přesto pojišťovny klientům řekly, že mají smůlu a smlouvu půjde zrušit až za rok.

Na blížící se výroční termín pojišťovny obvykle neupozorňují. Podle zákona vás musí s předstihem informovat jen v případě, že u vaší pojistky mění cenu. Pokud cena zůstává, dostanete pouze výzvu k zaplacení pojistného na další období. Ta ale většinou přijde až dva nebo tři týdny poté, co bylo možné podat výpověď smlouvy.

Pojišťovny mají své klienty doslova v hrsti. Na rozdíl třeba od změny banky, kde stačí vybrat peníze z účtu a přestat jej používat, pojišťovně takhle jednoduše neutečete.

Pojistka vám automaticky běží, ať platíte, nebo ne. Zanikne teprve v okamžiku, kdy vás o tom pojišťovna informuje. Jenže žádný závazný předpis neříká, jak má být tato lhůta dlouhá.

Může se tak protáhnout i na několik měsíců – a nezaplacené pojistné za tuto dobu po vás samozřejmě může pojišťovna vymáhat. A ještě bude chtít extra poplatek za vymáhání.

Tisíc a jeden způsob, jak vás otrávit

I když si termín výpovědi ohlídáte, nemáte ještě úplně vyhráno. Vypovězení smlouvy provází řada formalit, které nakonec mnohé klienty od původního úmyslu odradí.

Zatímco sjednání pojistné smlouvy můžete provést online nebo po telefonu a souhlas s ní vyjádříte prostě zaplacením, k jejímu ukončení musíte buď zajít na pobočku, nebo poslat včas správně naformulovanou výpověď poštou, někdy dokonce doporučeně a s úředně ověřeným podpisem.

Některé pojišťovny sice umožňují výpověď poslat elektronicky, na odpověď, že vše proběhlo správně, si však pár týdnů počkáte. Často se o tom dozvíte v okamžiku, kdy vám někdo z pojišťovny zavolá a bude se vás snažit přesvědčit, že zrušit smlouvu není dobrý nápad.

Proces ukončování smlouvy tak mnohdy připomíná boj Davida proti Goliášovi – tedy vás jako klienta s obrovskou institucí, která velmi dobře zná všechny postupy a možnosti, jak vás nachytat.

Takový přístup podle mě není fér a žádná slušná firma si nic podobného vůči svým klientům nedovolí. Pokud vám tato praxe vadí podobně jako mně, máte naštěstí možnost vybrat si poskytovatele, kteří jsou féroví a nechají vás smlouvu ukončit kdykoli a bez zbytečných obstrukcí.

Autor: Marek Orawski | čtvrtek 28.4.2016 11:03 | karma článku: 17,00 | přečteno: 700x
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 922x
Celý svůj profesní život jsem pracoval v pojišťovnách, nyní vedu PRVNÍ KLUBOVOU pojišťovnu. Měl jsem možnost sledovat, jak se vyvíjí pojišťovací trh a jaké má jeho nastavení důsledky pro zákazníky. Na blogu se věnuji některým aspektům pojišťovnictví. Doufám, že tím pomohu přispět ke zvýšení povědomí o tom, na co je dobré při uzavírání pojistek myslet.

Seznam rubrik