K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven
„Kdybyste chtěli vytvořit systém, který by v lidech probudil jejich nejhorší vlastnosti, byl by velmi podobný tomu, jak vypadá dnešní pojišťovnictví,“ napsal nedávno Daniel Ariely pro web PR Newswire.
Ariely je jedním z nejuznávanějších odborníků na ekonomické chování lidí. Dlouhodobě zabývá otázkou, proč lidé podvádějí, a co je asi nejzajímavější – stojí za americkou peer-to-peer pojišťovnou Lemonade, s kterou chce změnit pohled lidí na pojištění.
Odtažitá instituce motivuje k podvodům
Ve svých výzkumech se Ariely dlouhodobě zabývá problematikou podvodů. A vyvrací jeden zažitý předpoklad za druhým. Postupem času v řadě experimentů ověřil, že sklon lidí podvádět neovlivňuje velikost ekonomického prospěchu, míra rizika dopadení ani výše případného trestu. Co opravdu rozhoduje, je charakter instituce, kterou podvádíme. A také to, jak se chovají lidé kolem nás.
Zůstaňme u pojišťoven. Korporátní pojišťovny se ve snaze navýšit svůj zisk snaží co nejvíc šetřit, a to i na výplatách škod. V okamžiku, kdy od nich klienti očekávají (a potřebují) pomocnou ruku, tak často hledají vytáčky a cukají se. Výsledek? Pro většinu lidí jsou pojišťovny chamtivé instituce hodné opovržení.
A právě u takových institucí podle Arielyho ztrácíme morální zábrany podvádět. Jinými slovy, když pojišťovna nešetří své klienty, nešetří oni ji. Nemluvíme tady o nějakých závratných podvodech v řádech milionů – většina lidí podvádí jen “tak trochu”. V součtu to ale znamená, že se v celém systému neúměrně plýtvá.
Stejně tak platí, že pokud se instituce ke svým klientům chová férově, ohleduplně a vstřícně, je pravděpodobnější, že ji lidé podvádět nebudou (byť to její nastavení umožňuje). A právě na tom si zakládají peer-to-peer pojišťovny, kterých v posledních dvou letech vznikají desítky po celém světě.
Peer-to-peer pojišťovny vystupují jako rovnocenný partner svých zákazníků. Fungují jako správce společných peněz, s kterými nakládají podle jasně daných pravidel, a ne jako anonymní autoritativní instituce, v nichž prostředky mizí jako v černé díře. To vše vede k tomu, že se jejich členové chovají ohleduplněji a nemají motivaci k podvodům.
Stejně jako Ariely vidím v tomto přístupu budoucnost pojištění. Zarážející je na tom snad jedině skutečnost, že na stejných hodnotách pojištění kdysi vzniklo. Někdy se ale zkrátka potřebujeme spálit, abychom se vrátili k osvědčeným modelům.
Marek Orawski
O prodeji Klubovky
Když se klientka Klubovky Markéta Baráková dozvěděla, co se okolo pojišťovny děje, ptala se mě na to, co ji zajímalo. Nakonec jsme usoudili, že by to mohlo zajímat další klienty Klubovky a rozhodli jsme se to sepsat.
Marek Orawski
Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!
To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.
Marek Orawski
Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění
V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.
Marek Orawski
Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven
Pojišťovny mají pověst institucí, které po lidech chtějí peníze, ale když mají nějaké vydat na plnění škod, hledají všelijaké kličky a výmluvy. Úplně se přitom zapomnělo na to, že ve své podstatě je pojištění solidárním systémem.
Marek Orawski
Proč na připojištění skel nejvíc vydělají autoservisy
V minulém příspěvku jsem psal o tom, že připojištění skel se naprosté většině řidičů nevyplatí. Tentokrát se zaměřím na to, jak se kvůli němu plýtvá a proč z toho nejvíc těží autoservisy.
Marek Orawski
Připojištění skel? Zbytečně vyhozené peníze
Bojíte se pavouka na čelním skle? Podle pojišťoven není nic jednoduššího, než si k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění sjednat připojištění skel. To je ale pro naprostou většinu klientů značně nevýhodné.
Marek Orawski
Chcete změnit pojišťovnu? Obrňte si nervy
Uvažujete o tom, že byste změnili pojišťovnu, protože vás oslovila jiná nabídka? Připravte se na tuhý boj. Pojišťovny se svých oveček jen nerady vzdávají, a tak se vám budou snažit odchod všelijak znepříjemnit.
Marek Orawski
Agent, nebo makléř? S kým si sjednat pojištění
Zprostředkovatel vašeho pojištění není jen někdo, kdo vám pomůže vyplnit všechny potřebné formuláře k vaší pojistce, ale také obchodník, který se snaží prodat své zboží.
Marek Orawski
Proč vám makléř nikdy nedoporučí pojištění odpovědnosti (i když se vyplatí je mít)
Svět pojištění má své paradoxy. Zatímco relativně drahé životní pojistky, které mají smysl jen v některých případech, se těší velké popularitě, podstatně levnější pojištění odpovědnosti je mezi pojistnými produkty popelkou.
Marek Orawski
Zprostředkovatelé prodražují pojištění o 20 % a pojišťovny to nepálí
Stojaté vody pojišťovnictví v loňském roce trochu rozhýbal spor o provize zprostředkovatelům pojištění, který vyústil v podstatě v osobní bitvu Andreje Babiše s poslancem Ladislavem Šinclem a nakonec tak nějak vyšuměl do prázdna.
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 922x