Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven
Vraťme se trochu do historie. Vznik moderního pojištění je spojený s italskými loďaři, kteří se rozhodli společně čelit rizikům spojeným s námořní dopravou. Několik podnikatelů z jednoho přístavu dalo peníze do společného fondu, a když se někomu stala škoda, navzájem se podrželi.
V té době tedy v pojištění stálo na vzájemnosti a solidaritě. Odrážel se v něm přirozený sklon lidí pomáhat druhým. Viděno tímto pohledem je vlastně pojištění podobné charitě – lidé se skládají na pomoc někomu, koho postihlo neštěstí nebo měl smůlu. Jen na rozdíl od charity dávají prostředky do fondu dopředu.
Korporátní pojišťovny jsou v konfliktu zájmů
Obchodníci, horníci nebo hasiči, kteří začali zřizovat podobné pojistné fondy jako italští loďaři, chtěli od pojištění jediné – krytí rizik a vyplácení škod. Radikální změna ovšem přišla ve chvíli, kdy pojištění začaly nabízet soukromé společnosti. Původně solidární systém se jejich přičiněním rychle proměnil v lukrativní byznys.
Alfou a omegou fungování korporátních pojišťoven je maximalizace zisku. A zisk je pro pojišťovny i každá nevyplacená škoda. Korporátní pojišťovny se tak dostávají do konfliktu zájmů. Platíte si je proto, aby vám poskytly finanční pomoc. Jejich zájmem však je vyplatit vám co nejméně (nebo ideálně vůbec nic).
Proto všechny ty nesmírně složité produkty se spoustou výjimek. Proto se likvidace škod častokrát zvrhává v boj o každé slovíčko ve smlouvě. A proto jsou lidé tak často na pojišťovny naštvaní.
Pojišťovna má být partner
Na vývoji pojistného trhu je alarmující jedna věc. Korporátní pojišťovny svým chováním udělaly pro mnoho lidí z pojištění téma, o kterém nechtějí slyšet a které nechtějí řešit. Vede to mimo jiné k tomu, že jsou lidé nedostatečně pojištění. Mimo povinná pojištění totiž nechtějí korporacím platit nic “navíc”. Anebo mají špatně nastavené smlouvy, protože principům jednotlivých pojistných produktů nerozumějí.
Naštěstí ale vedle deziluze a rezignace sílí hlas těch, kteří tvrdí, že pojištění může – respektive mělo by – fungovat i jinak. Příkladem jsou stále četnější projekty peer-to-peer pojišťoven, které základní konflikt zájmů korporátu odstraňují.
Tyto nové pojišťovny se v podstatě vracejí zpátky na začátek. Pomáhají propojit lidi mezi sebou, spravují společný fond peněz a organizují likvidaci škod. S minimálními náklady na provoz a s transparentními pravidly, jak nakládat se společnými prostředky. A většinou s nějakou formou rozdělování nespotřebovaného pojistného zpět mezi své klienty.
Peer-to-peer pojišťovny zkrátka ukazují, že pojištění může fungovat i bez nákladných institucí, může být jednoduché, férové a založené na partnerském vztahu. Bude ale asi ještě chvíli trvat, než to korporace pochopí.
Marek Orawski
O prodeji Klubovky
Když se klientka Klubovky Markéta Baráková dozvěděla, co se okolo pojišťovny děje, ptala se mě na to, co ji zajímalo. Nakonec jsme usoudili, že by to mohlo zajímat další klienty Klubovky a rozhodli jsme se to sepsat.
Marek Orawski
Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!
To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.
Marek Orawski
Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění
V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.
Marek Orawski
K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven
Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.
Marek Orawski
Proč na připojištění skel nejvíc vydělají autoservisy
V minulém příspěvku jsem psal o tom, že připojištění skel se naprosté většině řidičů nevyplatí. Tentokrát se zaměřím na to, jak se kvůli němu plýtvá a proč z toho nejvíc těží autoservisy.
Marek Orawski
Připojištění skel? Zbytečně vyhozené peníze
Bojíte se pavouka na čelním skle? Podle pojišťoven není nic jednoduššího, než si k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění sjednat připojištění skel. To je ale pro naprostou většinu klientů značně nevýhodné.
Marek Orawski
Chcete změnit pojišťovnu? Obrňte si nervy
Uvažujete o tom, že byste změnili pojišťovnu, protože vás oslovila jiná nabídka? Připravte se na tuhý boj. Pojišťovny se svých oveček jen nerady vzdávají, a tak se vám budou snažit odchod všelijak znepříjemnit.
Marek Orawski
Agent, nebo makléř? S kým si sjednat pojištění
Zprostředkovatel vašeho pojištění není jen někdo, kdo vám pomůže vyplnit všechny potřebné formuláře k vaší pojistce, ale také obchodník, který se snaží prodat své zboží.
Marek Orawski
Proč vám makléř nikdy nedoporučí pojištění odpovědnosti (i když se vyplatí je mít)
Svět pojištění má své paradoxy. Zatímco relativně drahé životní pojistky, které mají smysl jen v některých případech, se těší velké popularitě, podstatně levnější pojištění odpovědnosti je mezi pojistnými produkty popelkou.
Marek Orawski
Zprostředkovatelé prodražují pojištění o 20 % a pojišťovny to nepálí
Stojaté vody pojišťovnictví v loňském roce trochu rozhýbal spor o provize zprostředkovatelům pojištění, který vyústil v podstatě v osobní bitvu Andreje Babiše s poslancem Ladislavem Šinclem a nakonec tak nějak vyšuměl do prázdna.
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 922x